Centraal en Zuiderlijk deel van het Noordeiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu Centraal en Zuiderlijk deel van het Noordeiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu

Centraal en Zuiderlijk deel van het Noordeiland

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Steven & Ellen

12 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Wellington

Laten we ons verhaal beginnen waar we vorige keer gestopt zijn: nieuwjaar :)
We hebben dit niet kunnen vieren op het strand zoals we hoopte aangezien het pijpenstelen regende maar hebben het gezellig knus in ons autootje gevierd. Met ons tweetjes en een fles champagne… Was zeer zeker ook gezellig :-D voor al degene die we nog niet hebben kunnen bereiken, alsnog een zeer gelukkig nieuwjaar!

Enkele dagen later zijn we naar matamata gereden. Daar ligt de set van hobbiton uit Lord of the Rings. Helaas pindakaas, we mogen jullie daar niets over vertellen aangezien Peter Jackson daar opnieuw is komen filmen voor The Hobbit en we een papiertje hebben moeten tekenen dat zeer overtuigend kon dreigen. Da wordt dus wachten tot we thuis zijn :-p voor wat het waard is, het was enorm knap :-p

Dus kunnen we snel verder gaan op onze volgende bestemming: Taupo. Dit is een gigantisch meer met naart schijnt prachtige bergen achter. Ik zeg ‘naart schijnt’ omdat het weer nooit goed genoeg is geweest om dit beeld echt goed te zien. Maar ik heb er foto’s van gezien en het zou inderdaad heel knap geweest zijn :-D
Dit neemt niet weg dat we ons hier wel geamuseerd hebben. Hier vlakbij zijn ‘the craters of the moon’. Een schitterend plaatsje waar je door kraters (van vulkanen hé) loopt. Je ziet er verschillende modderpoelen, veel stoom en het stinkt er verschrikkelijk naar rotte eieren maar de omgeving is zo ongewoon dat je die geur er met plezier bij neemt :-)
Taupo was zo duur qua accommodatie, dat we hier voor de eerste keer vals gespeeld hebben en onze auto op een parking gezet hebben in plaats van op een camping. Wat schitterend was want we stonden vlak aan het water, in een kleine baai en zijn wakker geworden met het geluid van de golven (en de zeer lawaaierige eenden ;-))

En toen kwam het hoogtepunt van de voorbije week: the walk of the invisible mountain! Aka. The Tongario Northern Circuit. Dit is een wandeling van 3 dagen rond Mount Ngauruhoe (of Mount Doom voor de Lord of the Rings fans) waarvan één dag bekend staat als één van de mooiste day-tracks ter wereld! Tot onze grote spijt was het weer nog steeds verschrikkelijk dus we hebben de berg niet veel gezien :-D nu hoor ik jullie allemaal denken, waarom begin je er dan aan? Wel, in de eerste plaats omdat de hutten geboekt waren en die basic houten dingetjes zijn behoorlijk duur. Maar ook omdat het weer in de bergen zeer snel veranderd en het had dus op elk moment open kunnen trekken (wat het niet veel gedaan heeft). Van dit veranderlijk weer hebben we mogen profiteren toen we vlak bij Mount Ngauruhoe waren, plotseling trok het volledig open en toonde de vulkaan zich in volle glorie! Man, wat was dat een prachtig zicht! Hierdoor kregen we ook een mooi zicht op de Emerald lakes en het Blue Lake. En plotseling begrepen we waarom deze wandeling zo populair was! Deze uitzichten waren ongelooflijk knap en waren de zware klim zeker waard! Onze eerste dag was dus een succes! En heel tevreden kwamen we aan in de eerste hut. We waren eerst een beetje bang voor de sfeer in zo’n hutten, een klein houten hutje dat je met 15 man (normaal zelfs nog meer) moet delen, dit zou wel eens te krap kunnen zijn. Tot onze verbazing was het dit helemaal niet en was het enorm gezellig!

De tweede dag begon met een verslag van de jonge dames die naast de hut wonen (om een oogje in het zeil te houden). Dit begon met: het weer vandaag is slechter dan gisteren (wat we al wel wisten, aangezien we het gevoel hadden dat de hut elk moment weg kon vliegen), er zijn winden van 90km/u aan deze kant van de berg en dit kan oplopen tot 120km/u op 1500m (de top van die bergkam dus), er is regen voorspeld voor de rest van de dag maar de wind is een stuk minder bij de andere hutten. Wie wil, mag hier nog een nacht blijven en anders staan er shuttle bussen beneden aan de parking. Maar volgens ons is het ook haalbaar om te wandelen, alleen niet zo aangenaam.
Als je zoiets hoort, trek je toch direct je wandelschoenen aan en vertrek je meteen!! Wij waren blijkbaar de enige die er zo over dachten :-) (eigenlijk stonden we op het punt om te vertrekken op een ‘experimental walk’ toen de dames binnen kwamen en hebben we die verder gezet).
Toegegeven, de wind was extreem en op bepaalde plekken op die berg ben ik gewoon de berg op geblazen (wat handig geweest was als dat de richting van het pad was, maar dat was het niet ;-)) en op de top van de berg heeft Steven me bij mijn rugzak moeten vasthouden zodat ik niet weggeblazen zou worden maar het was een enorm avontuur! Na die top werd de wind een pak rustiger (nog maar 40km/u) en buiten de regen was het nog een leuke wandeling. We wandelde door oude stromen lava, op bepaalde plaatsen had de lava echte kunstwerken gemaakt! :-) Hier zijn helaas geen foto’s van aangezien het weer zo slecht was dat we de camera er niet aan wilde blootstellen (en we stiekem niet te lang wilde stilstaan omdat je het dan héél koud kreeg).
We werden heel deze dag vergezeld door Volka (zijn eigen trucje om zijn naam te onthouden: ‘ken je vodka? Maar dan met een L in plaats van een D’), een Duitser die we de vorige avond hadden leren kennen en die het niet zag zitten om het weer in zijn eentje te trotseren (begrijpelijk).
De volgende hut was een pak groter en iets luxueuzer (er was warm water om te koken en een houtstoof :D) maar ook een pak minder gezellig. Toch was het een fijne avond, we hebben heel de avond met Volka gebabbeld en gelachen. En toen Gil (een Israëliër die de vorige nacht ook bij ons in de hut had geslapen) een paar uur na ons aankwam, was het helemaal gezellig! Die gek had het weer in zijn eentje getrotseerd! En had alweer een doorweekte slaapzak! (de nacht ervoor ook al maar toen iets minder) In plaats van deze fatsoenlijk te drogen, is hij er zo maar in gekropen! Maffe kerel!

De laatste dag was iets saaier. Het weer was iets beter (het regende alleen nog maar) maar de omgeving was redelijk eentonig. We liepen door een redelijk dorre omgeving die op zich heel mooi was maar niet mooi genoeg om je 5u te entertainen. Die dag hebben we de berg ook op geen enkel moment gezien (waarschijnlijk was de wandeling anders een pak boeiender geweest). Dit neemt niet weg dat ook die laatste dag best leuk was. Ondanks de regen konden we nog steeds lachen en gezellig babbelen. Steven bleef maar volhouden dat de zon zou schijnen na de volgende heuvel, waardoor we tegen een snel tempo over de heuvels wandelde (om de zon in te halen natuurlijk). Uiteindelijk scheen de zon toen we aankwamen op de camping :D
Bij het avondeten hadden we dan ook een prachtig uitzicht op Mount Nhauguroe! :-D
Die avond zijn we uitgeput (met een paar pijntjes) maar zeer tevreden in ons bedje gekropen!

De voorbije dagen hebben we doorgebracht in de buurt van Wellington en in Wellington zelf. De hoofdstad van Nieuw-Zeeland is niet echt groot maar er is veel te beleven. Een gezellige stad die gevuld is met allerlei mooie gebouwen, zoals ‘the beehive’ en de oude justitiegebouwen! En ergens in het midden van die drukke stad, volledig misplaatst, staat een prachtige kerk! Binnenin volledig afgewerkt met hout!
Wat ook heel grappig was, was het ritje naar de botanische tuinen met het kabeltreintje. Grappig om te zien hoe begonia’s hier tentoongesteld werden als exotische bloemen :D

Vandaag zijn we gaan kijken naar de plaats waar Rivendell (uit Lord of The Rings) gefilmd was. Hier zie je helemaal niets meer van! Een grasveld en een weggetje naar de rivier! That’s it. Wat wel cool is, is dat hier vroeger een bord stond met uitleg over de plek (en waar er gefilmd was enzo) en dit is verdwenen. Hoogstwaarschijnlijk omdat ze hier pasgeleden nog zijn komen filmen voor ‘The Hobbit’. Olé, we blijven Peter Jackson op het spoor ;-)

Leuke weetjes:
- Ik moet eerlijk toegeven dat je gekke ideeën krijgt als je weet dat er zo dicht bij je een film gemaakt wordt, iedereen met een dure camera op een gekke plaats, kan ineens een lid van de cameraploeg van LoTR zijn! Het zouden ze maar eens echt moeten zijn! ;-)
- De Tui is een zeer bekende vogel hier in Nieuw-Zeeland en maakt enorm veel lawaai! Al vinden wij dat hij beter Tiu had genoemd, daar lijkt zijn lawaai veel meer op :-)
- Ons record staat nog steeds op 8 auto’s!
- Onze Fillmore is even ziek geweest maar is nu weer helemaal klaar voor de strijd tegen de bergen (hij wou ni meer starten maar is nu gemaakt)
- DOC-campingen kosten bijna niets en zijn sowieso de mooiste van het land! Altijd op prachtige locaties!
- Wij hebben Tintin gezien om het grootste cinemascherm van Nieuw-Zeeland. Wij vonden dit scherm klein in vergelijking met die van de metropolis :D de zaal was wel enorm mooi en stiekem ook de zaal waar de wereld-première van LoTR was.
- Als Nieuw-Zeeland al een gerecht heeft waar het bekend voor staat (buiten zijn overheerlijk vlees), is het de ‘pie’. Een soort taart maar dan met vlees in (of groenten, of kaas, of…). Héél lekker en spotgoedkoop!
- Tip voor al wie wilt afvallen: als je op 3daagse gaat, eet je heel veel en val je toch nog af!
- Als je reist in Nieuw-Zeeland, kom je meer Duitsers dan Nieuw-Zeelanders tegen :-D er is zelfs een voorstel om de nationale taal te veranderen in Duits (grapje hé!)
- We zijn ook naar Mordor (aka. een skiepiste bij whakapapa) geweest, was dit vergeten vertellen en heb geen zin om heel de tekst te herschrijven ;-) daar kon je wel plaatsen uit de film herkennen. Best cool (en heel koud!)
- Als ik deze blog nalees, lijken we LoTR-freaks maar Steven noemt zichzelf ‘gewoon een fan’ ;-)

• 12 Januari 2012 - 08:39

Winne :

Piep lieve vrienden! Wat een leuke verhalen... Knap dat jullie 'die wandeling' toch gedaan hebben!!! Dikke zoenen!

• 12 Januari 2012 - 09:01

Papa:

Spijtig dat die wandeling in het water is gevallen. Gelukkig was het ondanks het weer toch nog de moeite waard. Is het weer nu beter of regent het nog steeds? Nog veel plezier, XXX

• 12 Januari 2012 - 11:39

T.Vivi:

Hallo,jullie , zijn er noch geen gaaten in jullie schoenen van het wandelen? En hoe ist het met je Duits? Ellen , gaat he met Vodka beter.

• 12 Januari 2012 - 18:28

Tante Linda:

Hallokes grote fans :), wederom een héél tof verslag. Wel spijtig Ellen dat je de tekst niet herschreven hebt waarin zou staan dat jullie naar whakapapa geweest zijn :) Geniet nog superveel van jullie avontuur! XXX

• 12 Januari 2012 - 19:00

N Bert T Hild En Co:

Hoi reizigers diep hier onder. Troost u hier was het niet veel droger in de namiddag. We hebben net de foto's gezien, echt prachtig.We hopen mee voor jullie dat het weer daar vlug mag beteren, zodat jullie weer veel prachtbeelden en momenten kunnen beleven.Toitoi XXX

• 14 Januari 2012 - 14:39

T.josephine:

He mannen,10 op 10 voor doorzettingsvermogen zene.Misschien dan wel minder gezien dan verwacht,maar toch nog de moeite zo te horen. Hopelijk was het alleen Fillmore die last had van een kouke,met zo'n weer,je zou van minder he;) Mogen we jullie verwachten als figuranten in die nieuwe film? Ach ja,zwijgplicht! Geniet nog maar volop.xxxxx