Zuiden van het Noorden en Noorden van het Zuiden - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu Zuiden van het Noorden en Noorden van het Zuiden - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu

Zuiden van het Noorden en Noorden van het Zuiden

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Steven & Ellen

18 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Nelson

Er is alweer een hele tijd voorbij gegaan en we hebben alweer zo veel gezien!

Laten we beginnen met het indrukwekkendste: Stonehenge! Nee, we zijn niet even naar Groot-Brittannië gevlogen, Nieuw-Zeeland heeft er ook één. Deze hebben ze enkele jaren geleden gebouwd zodat ze het verleden (en de toekomst volgens hen) beter zouden begrijpen. Stonehenge Aotearoa (Maori voor Nieuw-Zeeland) is een indrukwekkend bouwsel in de vorm van een cirkel met zes palen er rond. Dit is geen exacte kopie maar een bouwsel ontworpen naar de specifieke stand van de sterren in Nieuw-Zeeland (dat hebben ze ons zeker 8 keer gezegd dus heel belangrijk!) Het leuke hier aan is dat ze bij het bouwen van dit indrukwekkend ‘gebouw’ rekening hebben gehouden met heel veel verschillende geloven en deze allemaal samen verwerkt hebben tot één gebouw. Zo geloven de Maori dat de zon heen en weer reist tussen zijn twee vrouwen, wij zien dit als de verste stand van de zon in de zomer en de verste stand van de zon in de winter met daar tussenin de equinox. ‘the seven sisters’ is een sterrenbeeld dat in 3 verschillende culturen het begin van een nieuw jaar aanduid, ook dit is opgenomen in de Stonehenge. Er zijn nog veel meer dingen te vertellen over dit bouwsel maar dat moeten jullie maar eens zelf komen bekijken ;-) het was in ieder geval best indrukwekkend en ik kan niet wachten tot ik de versie in Groot-Brittannië kan gaan bekijken!

Daarna zijn we naar de Pinnacles gaan kijken dicht bij Wellington, dit zijn rotsen rond een rivierbedding die uitgesleten zijn door de regen. Buiten het feit dat hier een deel van Lord of The Rings is opgenomen, was dit ook een heel indrukwekkende wandeling! We hebben heel de rivierbedding doorgewandeld en werden steeds omringd door deze prachtige (en toch redelijk bizarre) creaties! Buiten een stel Duitsers (maar die zitten hier overal) hadden we het plekje volledig voor onszelf! Op het einde van de brede rivierbedding konden we verder in smallere kloven. Dit was enorm klimmen en klauteren maar wel indrukwekkend. De afdaling ging voor mij echter iets minder vlot. Steven kan je met alle vertrouwen een berggeit noemen maar mij kan je beter vergelijken met een geit die ze in de bergen gezet hebben en trust me, dat maakt je nog geen berggeit :-D

Wat ook heel knap was, was de Weta-cave! Dit is een oud magazijn in een buitenbuurt van Wellington die ze omgebouwd hebben tot een soort museum. Hier wordt uitgelegd wat het bedrijf ‘Weta’ allemaal doet. Indrukwekkend! Zij zijn degene die voor heel veel grote films (zoals LOTR, Eragon, Cronicles of Narnia, King Kong,..) de kostuums ontwerpen, de werelden creëren, de wezens uit klei boetseren en achteraf omzetten naar computerbeelden, miniatuurwerelden creëren om grote scènes, zoals Rivendell in LOTR, te kunnen filmen en nog veel meer! Echt indrukwekkend en zeker als je weet dat dit bedrijf begonnen is bij een koppel dat poppen boetseerde. Zij zijn per ongeluk Peter Jackson tegen het lijf gelopen en zijn nu een bedrijf waar enkele duizenden mensen werken!

We hebben nog een dagje de filmfreak uitgehangen en zijn naar Mount Victoria gereden op zoek naar de exacte filmlocaties van LOTR. Heel grappig want je loopt door een bos, met een belachelijk slecht kaartje, op zoek naar bomen die in een film zijn gekomen :D maar ik moet toegeven, we hebben één locatie gevonden en het is wel cool om te zien hoe die foto dan exact overeenkomt met de bomen die je voor je ziet. Stiekem hebben we die plaats gevonden omdat er net een gids uitleg stond te geven maar ssssssst! Er zijn dus wel degelijk nog zottere mensen dan ons, die geven geld aan gidsen om die bomen te zien, wij maken er tenminste nog een zoektocht van ;-)
Heel grappig als je zo’n groep tegen komt want er zit bijna altijd wel één of andere gek bij die verkleed is als elf of hobbit of… Ik kan dus met grote zekerheid zeggen, wij zijn máár fans :-)

En toen kwam het moment om afscheid te nemen van het Noordereiland en aan het allerlaatste deeltje van onze reis te beginnen door met de Interislander naar het Zuidereiland te varen.
Deze reis op zich was een hele gebeurtenis. Ik heb nog niet veel ferry’s genomen maar ik ben vrij zeker dat dit één van de knapste ter wereld is. Je vaart door een groot deel van Marlborough sound, één van de mooiste delen van Nieuw-Zeeland (als je de reisboeken moet geloven telt dit voor elk deel van Nieuw-Zeeland maar ok, het was knap!). We hadden dus bijna heel de reis een prachtig uitzicht om van te genieten en dat op een luxe boot. En als ik zeg luxe, bedoel ik ook luxe, ze hadden daar zelfs 2 cinemazalen!
Het zuidereiland scheelt tot nu toe niet zo heel veel van het Noordereiland buiten het feit dat er hier veel meer bergen zijn! Momenteel zijn we in Nelson waar we enkele wandelingen willen doen. En naar de Nelson Lakes gaan kijken (waar kiwi's zitten dus misschien zien we er nog wel eentje :-))

Tussen al deze gebeurtenissen door hebben we nog enkele dagen op een rustige camping gezeten om even uit te rusten en tussen al het reizen door, even een moment te nemen om te beseffen waar we eigenlijk zijn. Dat vergeet je af en toe als je zo druk bezig bent met heen en weer rijden en vanalles te bekijken. Gek maar waar!

Leuke weetjes:
- bijna iedereen die dit leest, moet eigenlijk zijn sterrenbeeld veranderen in het sterrenbeeld dat voor het jouwe komt. Omdat de sterren steeds in beweging zijn, verandert je sterrenbeeld om de 22eeuwen, zo nu ongeveer. Ik ben dus vanaf nu een ram en Steven een stier.
- De goedkope campingen hier liggen op de mooiste plekjes maar hebben zelden internetverbinding (vandaar dat we zo weinig blogs schrijven). Momenteel staan we op een parking om deze blog te posten.
- Wandelen is hier in Nieuw-Zeeland een dure bedoeling geworden! Ofwel is het vervoer naar de tracks belachelijk duur, ofwel zijn de hutten niet te betalen! Wie hier heen wil komen om te wandelen, wees snel want binnen enkele jaren is het niet meer te betalen denk ik!

• 19 Januari 2012 - 05:38

Tante Linda:

Als het kon zou ik zo naar daar komen om meer te weten te komen over "the seven sisters" :) , geniet nog van alle prachtige plekken daar in Nieuw-Zeeland Steven en Ellen xxx

• 19 Januari 2012 - 08:32

Winne:

Wwooowww je hebt bomen gezien!!! Stoer ;-D. En heb je een elf of een hobbit gezien? Zus het klinkt geweldig! Ik zou ook wel op bezoek willen komen om mee te gaan wandelen. Geniet ervan! Dikke zoen! We moeten snel nog eens Skypen hè! Xxx!!!!

• 19 Januari 2012 - 15:07

N Bert,t Hild En Co:

Hoi Steven en Ellen,
    Ik voelde de pijn in jullie verhaal dat je vertelde over je allerlaatste deeltje van jullie reis.
    Dat verteld enorm veel over wat voorbij is. We hopen dat dat voor jullie nog even mooi, en zalig mag zijn. Toitoi , blijf er van genieten met volle teugen.
    Groetjes van ons allen xXxXx

• 19 Januari 2012 - 20:43

Papa:

Wat gaat de tijd toch snel. Het lijkt zo kort geleden dat we jullie uitwuifden op de luchthaven. Nu beginnen jullie al aan het laatste gedeelte van jullie reis, welliswaar nog twee maanden, maar dat wil zeggen dat er al tweederde van de reis voorbij is. Geniet nog ten volle van dit laatste stuk. En wees voorzichtig, want hier horen en lezen we verhalen van overstromingen en aardbevingen op het zuidereiland. Blijf ons verrassen met jullie mooie verhalen en zet op tijd foto's op facebook. Xxx

• 28 Januari 2012 - 08:14

T.josephine:

He (berg)geitjes,amai. Bij elk verslag denk ik:dit valt niet te overtreffen. 't Is dat de foto's er bij zijn want het lijkt soms SF. Aan die plaatsen moeten filmmakers echt niet veel toevoegen om het meestonwaarschijnlijke verhaal geloofwaardig vorm te geven. En dan die Weta-cave...dat was wel plezant denk ik. In dat bedrijf (Weta) moeten toch echte kunstenaars werken... Allez mannekes,geniet nu maar van de volgende episode. Ik kijk uit naar het volgende verslag. xxxxxx