West Coast deel 2, Arthurs Pass, Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu West Coast deel 2, Arthurs Pass, Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu

West Coast deel 2, Arthurs Pass, Christchurch

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Steven & Ellen

01 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

We hebben deze week eens iets anders gedaan als gewandeld en dat was een heel aangename afwisseling :-D
Na Greymouth zijn we verder gereden richting Westport, waarbij we onderweg gestopt zijn bij de pancake-rocks. Hier keek ik al een hele tijd naar uit want de foto’s van die rotsen zijn altijd heel indrukwekkend. Jammer genoeg sloegen ze een beetje tegen, ik had er net iets te veel van verwacht! Wat niet wil zeggen dat het geen prachtig stukje natuur is. Het zijn rotsen die door erosie van wind en zee uitgesleten zijn tot iets dat lijkt op een stapel pannenkoeken, best grappig :-D

Westport zelf was best een gezellig stadje maar er was niet zo heel veel te zien :) We hebben de beide avonden dat we daar waren wel gezellig gebabbeld met andere kampeerders. De ene keer Britten die naar Nieuw-Zeeland verhuisd waren en nu elk jaar een stukje van het prachtige land verkennen en de volgende avond een koppel echte reizigers. Die man had echt al veel gezien en gedaan! Altijd heel boeiend als je die mensen tegen komt :) hopelijk hebben wij ooit even veel indrukwekkende verhalen (al kunnen we nu al wel goed meepraten).

Jammer genoeg hadden we die dagen heel slecht weer en konden we dus niets doen! Het was zo slecht dat de camping zelfs onder water stond :-D maar we hebben langs de kust een dolfijn zien zwemmen!

Toen we genoeg hadden van de West Coast zijn we naar Shantitown gereden! Dit is een replica van een gouddorp! Lijkt een beetje op Bokrijk maar dan kleiner :-) wel heel gezellig daar! Hebben met een echte stoomtrein gereden, gekke foto’s kunnen trekken, vanalles geleerd over de geschiedenis van het goudmijnen! En het leukste deel: ik heb goud leren zoeken! Op de ouderwetse manier: met een pan, een hoop stenen en schudden maar!! En ik heb zelfs iets gevonden! Een klein fortuin! Zeker 10 cent waard! ;-) maar was een heel gezellige dag!

Onderweg naar daar zijn we nog eens bij de pancake rocks gestopt en aangezien het deze keer veel slechter weer was, waren ze al een pak indrukwekkender :-) De golven waren heel wild waardoor de blowholes ‘werkte’. Ni zo indrukwekkend als op de postkaartjes maar het was toch al de moeite :-)
Door de wilde golven werd de ‘sudden sound’ ook ineens veel indrukwekkender. Dit was een kleine poel in een grot en daar de golven die in die poel en grot sloegen, maakte dit een zééér bizar geluid. En héél luid!

Van daar uit naar Arthurs pass. Weer wandelen! Maar een hele mooie wandeling naar de Avalanche peak. Via een dik bos en daarna over open vlaktes! Heel mooie klim maar ik moet toegeven dat het niet zo vlot ging voor mij van keer :-s (tot grote ergernis van Steven ;-)) maar eens op de top werden we alweer beloond met prachtige uitzichten en het bezoek van een koppel kea’s! Het blijven prachtige beesten! Het leuke is dat je ze meestal hoort voor je ze ziet en als je snel genoeg zoekt, kan je een glimp opvangen van de prachtige kleuren onder hun vleugel voor ze landen! Ongelooflijk! (we hebben er een foto van kunnen trekken dus ook jullie krijgen hun mooie kleuren te zien ;-))

Het dorpje zelf was heel klein dus we zijn na de wandeling snel doorgereden naar Springfield maar toen we merkten dat de Simpsons niet thuis waren, hebben we koers gezet naar Methven. Daar zouden we normaal gezien een 2-daagse wandeling gaan doen maar het weer dacht er anders over :-) (en stiekem onze benen ook ;-)).

We hebben onze plannen dan maar bijgesteld en zijn naar Bank Penisula gereden, een soort schiereilandje net naast Christchurch met prachtige baaien en schitterende natuur! Het was hier echt heel mooi! Weer een ander soort natuur dan de rest van Nieuw-Zeeland! Ongelooflijk hoe verschillend de natuur hier overal is! Je kan hier in een uurtje rijden van met sneeuw bedekte bergen naar de zee rijden of naar heuvels gevuld met schaapjes of naar het regenwoud of… Echt zo verschillend!

In die prachtig stuk natuur zijn we gaan zeilen! Er was goed weer voorspeld dus uiteraard was het slecht weer! Heel bewolkt en best veel wind! Maar dat houdt echte zeilers niet tegen! En ik denk dat het slechte weer het eigenlijk leuker gemaakt heeft, ok, het was koud, maar de zeilboot ging met momenten redelijk snel (7,4 knopen) en kantelde vrij hard als de wind in de zeilen sloeg! Super! (zolang je je goed vasthoud natuurlijk!)
Dankzij het slechte weer hebben we niet zo veel wildlife gezien, ‘maar’ één dolfijn en één pinguïn. Eerlijk, we waren hier al heel blij mee! Die dolfijnen zijn heel zeldzaam en komen alleen in Nieuw-Zeeland voor en ook die pinguïns zie je niet zo vaak dus we hadden geluk :D
Al was het zeilen op zich al spectaculair genoeg!

De volgende dag zijn we via verschillende kustdorpjes naar Christchurch gereden en hoe dichter je bij de stad kwam, hoe harder de ravage, die de aardbeving van februari aangericht heeft, duidelijk werd. Het is verschrikkelijk om te zien wat er in deze stad gebeurd is!! We hebben een huis gezien dat half op een klif stond en de andere helft lag beneden, rotsen die volledig afgebrokkeld zijn, hoge wanden zijn afgeschermd met containers om de stad te beschermen.
In het centrum van Christchurch zelf merk je de schade ook heel hard! Je mag het centrum gewoon niet meer betreden, heel dat deel is afgezet en af en toe zie je een rij huizen dat verlaten is of een straat die gebarsten is… Echt verschrikkelijk!!

Ik ben dan ook heel blij dat wij de volgende twee weken niet in de stad zelf verblijven maar op een camping 20 minuutjes buiten de stad, aan de zee! Hier hebben we een cabin (soort mini studiootje) gehuurd en zullen we de volgende 2 weken wonen tot we naar huis komen :-)
We zijn al zo vroeg hier omdat we onze auto nog moeten verkopen (snif snif). Benieuwd hoe dat gaat verlopen dus ik stel voor dat jullie allemaal kaarsjes aansteken en vanaf nu met jullie vingers gekruist rondlopen zodat onze auto snel verkocht is! Dank bij voorbaat!

Leuke weetjes:
- we hebben in totaal 178km gewandeld, we hebben hier enkel dagwandelingen en meerdaagse wandelingen geteld dus de wandelingen van enkele uurtjes zijn hier niet bijgerekend.
- we hebben ongeveer 6685km gereden met onze Fillmore
- in het dopje van elk bierflesje staat een quizvraag, zo leer je iets bij tijdens het uitgaan ;-) (nee we hebben nog niet veel bijgeleerd;-))
- je hebt in bank penisula 2 gemuteerde schapen, clockwise en anti-clockwise schapen. Deze zijn ontstaan omdat de bergen hier zo stijl zijn dat gewone schapen er niet op kunnen wandelen dus deze schapen hebben aan de ene kant langere poten als aan de andere. De ene soort heeft rechts kortere pootjes als links, waardoor ze met de klok mee wandelen en de andere links zodat ze tegen de klok in kunnen wandelen. Dat zij onze gids althans :-D je zal ze zelf moeten komen zoeken om te weten of hij gelijk had ;-)
- we hebben vandaag ontdekt dat we al 3 maanden met het slechtste netwerk in Nieuw-Zeeland rondlopen, ook goed op tijd :-D
- Steven is stiekem doctor Dolittle (die trekt letterlijk dieren aan!)

• 01 Maart 2012 - 08:26

T.josephine:

He mannekes,jullie mogen deze voorbije dagen dan wel minder bijzonde vinden,ik vind het allemaal toch nog spectaculair genoeg zene. En dan dat zeilen,brrr,bij het lezen werd ik al een beetje zeeziek. Wat die schaapjes betreft,dr.D kan die pootjes best even nameten,kwestie van fabeltjes uit de wereld te helpen he,en dan gelijk jullie benen even meten,je weet maar
    nooit he,na zoveel Km in de bergen;) Wij zullen hier onderwijl duimen voor een heel
    succesvolle verkoop van de auto. Nog veel plezier deze laatste weken en probeert julliezelf al maar mentaal voor te bereiden op ons simpele Belgielandje..
    Liefs xxxxxxx

• 01 Maart 2012 - 08:48

Papa:

Leuk weer iets van jullie te horen. onvoorstelbaar, jullie zijn in Christchurch en de auto gaat verkocht worden. Wat is dit snel voorbij gegaan. In het begin leek alles veel trager te gaan en nu is het net of jullie langer in India geweest zijn dan in Nieuw Zeeland. Wij hopen dat jullie nog een paar weekjes heel goed weer hebben, zodat jullie nog iets kunnen meemaken en niet altijd binnen moeten zitten. Denk erom neem zoveel mogelijk zon tot jullie, want hier is het momenteel "gene vette" XXX

• 02 Maart 2012 - 15:41

T.Vivi.:

Ja,ik zij het al spijtig dat het zo ver weg is anders was jullie busje direkt weg.Noch 2 weken prettige verlof,xxx

• 02 Maart 2012 - 20:43

Nonkel Luc:

Tof verhaal weeral!
    Groetjes vanuit Nigeria.
    XXX

• 03 Maart 2012 - 15:47

T.Vivi.:

De kaart uit NZ. is vandaag aangekomen.Danke schön!!