Northland - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu Northland - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu

Northland

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Steven & Ellen

25 December 2011 | Nieuw Zeeland, Whangarei

Eerst en vooral, mijn excuses voor het veel te lange wachten. Ik schaam mij zeer diep maar Nieuw-Zeeland is nu eenmaal ongelooflijk overweldigend en zorgt er voor dat je ALTIJD bezig bent :-D

Waar te beginnen? Wat dacht je van het begin ;-)
Auckland: een stad die heel erg aan de Amerikaanse of Britse films doet denken, leuke huisjes met grote veranda’s aan, gezellige straten, grappige straatnamen, echt een leuke stad. En tot Steven zijn groot plezier, terug westers! (we kregen de Westerse prijzen er gratis bij) En terug frisser! (daar moest ik wel even van morren :p)
We hebben van deze stad echter niet veel meer gezien dan de winkelstraat (schaam schaam). Het duurde even voor we alle benodigdheden bij elkaar hadden en aan onze reis konden beginnen. Het belangrijkste daarvan was een auto en op een automarkt hebben we dan ook onze Fillmore opgepikt :D een Nissan monovolume van 20 jaar, donkerblauw met een prachtige (afschuwelijk) glitterende roos op de ene kant en de kinderprenten aan de andere kant :D maar hij rijdt (al maakt hij soms een heel gek geluid :D)

Na Auckland zijn we aan Northland begonnen, het noorden van het noordereiland dus. Onze eerste stop daar was Ruakaka, een klein dorpje iets voor Whangarei. Daar zijn we enkele dagen gebleven omdat onze Fillmore naar de garage moest. In die dagen hebben we onze kerstinkopen gedaan, hebben we een prachtige strandwandeling gemaakt over een prachtig strand (waar we iets gezien hebben da lijkt op een pinguin maar geen pinguin is :D en waar Steven me ‘ten huwelijk’ gevraagd heeft me een schelp ;-)) en zijn we onze eerste wandeling gaan maken. Dat was toch weer even wennen, onze benen waren niet meer gewoon aan al die beweging :).
Ondertussen probeerde we te wennen aan die felle groene kleur die over heel Nieuw-Zeeland hangt, het is hier echt groen. Heel gek maar soms zelfs onnatuurlijk groen! Nu ja, ik kan nu met zekerheid zeggen dat de kleur van de shire in Lord of the Rings, niet bijgewerkt is. (al kan ik dat pas met 100% zekerheid zeggen binnen een week, als ik in the shire geweest ben :D)

Nadat onze Fillmore weer helemaal in orde was, zijn we vertrokken richting Bay of Island. De meest toeristische plek en dus een plek waar we maar heel even wilden gaan kijken en dan weer wegwezen! Onderweg zijn we gestopt bij een waterval om daar een klein wandelingetje te doen. Leuk om zo’n lange rit even te verbreken ;-)
In Paihia aangekomen hebben we onszelf een prachtige slaapplaats gevonden aan een baai. Vlak bij het water. De volgende dag even door het stadje gewandeld en naar de Haruru watervallen gaan kijken. Buiten het feit dat ze in de vorm van een hoefijzer waren, waren ze niet zo speciaal in mijn ogen. En dan weer de weg op!
Via een kleine omweg kwamen we in de prachtigste baaien terecht! Spierwit strand en donkerblauw water met 17 kleine eilandjes voor de kust, echt prachtig! En buiten een camping was er verder niets! De rust zelve :) Maar onze weg riep en we waren al weer onderweg!
Aangekomen in Whatiwhiwhi, besloot onze Fillmore dat hij er genoeg van had voor die dag. Maw, we zaten vast. Gelukkig was er een vriendelijke Nieuw-Zeelander (geweldig volk trouwens) die ons uit de nood hielp. Blijkbaar een klein foutje waar we makkelijk omheen kunnen :D No worries!

De volgende dag waren we alweer op de weg, onderweg naar de andere kust (we hebben ondertussen al 1000km gereden dus we zetten er een hoog tempo achter :)). Onze stop die dag was in Waipoua forest, het bos waar de grootste Kauri boom staat. Deze god van het bos is maar liefst 51 meter hoog en een omtrek van 14 meter. Mijn eerste reactie: WOOW! Die boom was echt indrukwekkend! We zijn in datzelfde bos een wandeling gaan maken naar de 2e hoogste kauri en ‘the 4 sisters’. Een korte wandeling maar het gaf nog maar eens weer hoe mooi de natuur in Nieuw-Zeeland is! Je ziet hier zo veel verschillende soorten bomen, planten, vogels,… Echt ongelooflijk!

Die nacht hebben we doorgebracht in Dargaville en daar zijn we ook ineens gebleven om kerst te vieren.
We hebben kerst niet heel groot gevierd maar de basics waren er: lekker eten, veel pakjes en gezelligheid! We hebben wel enkele keren moeten lachen met onze plastic borden en bekers en onze mini-kerstboom! Heel wat anders dan als je het thuis viert. Maar het grootste verschil was toch dat wij kerst gevierd hebben in een short en een topje (t-shirt voor Steven uiteraard)! Heel gek gevoel! Voelt niet echt aan als kerst eigenlijk!
Vanmiddag kwam het kerstgevoel pas echt eigenlijk toen we uitgenodigd werden voor een kerstetentje op de camping. Iedereen moest iets lekkers meebrengen, dit werd allemaal op één tafel gezet en aanvallen maar! Het bleef een beetje vreemd om kerstmis te vieren met mensen die je niet kent, maar iets aan die grote groep mensen die allemaal kerstmis vieren ver van huis zorgde er voor dat het een heel gezellig etentje werd en dat iedereen er enorm van genoten heeft. Het eten was trouwens ook geweldig lekker!

Als ik die tekst zo nalees lijkt het alsof we voornamelijk op de weg zitten. Wel, eigenlijk is dat ook zo maar we stoppen regelmatig om dingen te bekijken en het uitzicht vanuit de auto is steeds ongelooflijk! De ene moment rij je door prachtig groene heuvels en 5 minuten later ben je aan een spierwit (of peachy-pink) strand met een donkerblauwe, ongelooflijk mooie zee! En dit is nog maar het noordeneiland! Het zuidereiland zou nog zo veel indrukwekkender zijn!

Zo, ik denk dat jullie weer volledig op de hoogte zijn! Het is iets moeilijker om de blog te schrijven nu omdat we niet heel veel specifieks doen en de meeste indrukken gewoon niet te beschrijven zijn (kom ze allemaal zelf maar bekijken zou ik zo zeggen). Maar ik ga mijn best doen om het vanaf nu niet meer zo lang te laten duren hoor! Beloofd!

Geniet allemaal van jullie kerst en nieuwjaar! Maak er een geweldig feest van!

Voor ik het vergeet, nog enkele leuke weetjes:
- de verkeerslichten voor voetgangers maken hier een enorm grappig geluidje als het groen word, een soort mechanische star wars phuw.
- Voor elke bocht wordt aangegeven hoeveel graden hij is. Heel handig als je door de bergen zoeft.
- het barst hier van de roofvogels! We zien er dagelijks zo’n 5 a 6!
- we hebben nog geen kiwi gezien! :)
- schelpen zoeken is hier geweldig, je vindt de prachtigste schelpen!
- In een auto slapen, is te vergelijken met in een tent slapen: ’s morgens is het snikheet en moet je wel naar buiten!
- Nieuw-zeelanders zijn heel erg op hun natuur gesteld maar de weg ligt vol met platte ‘possums’, dat is het enige dier waarvoor ze extra gas geven zodat ze het zeker plat kunnen rijden! (pest)
- De vogels op de weg hebben geen schrik van auto’s, zelfs als je toetert blijven ze vrolijk verder huppen :)
- campings in Frankrijk kunnen nog iets leren van Nieuw-Zeeland, hier hebben ze allemaal een keuken en heel propere douchen en toiletten (met wc papier!) en heel vaak zelfs een tv-kamer!

• 25 December 2011 - 07:49

Sabien:

Lieeeev Ellen hele hele fijne feestdagen en wat een mooi verhaal! Hele andere dingen die er gebeuren dan wanneer je in India bent merk ik al hihi. Groetjes aan Steven! Dikke kus

• 25 December 2011 - 09:10

Lynn:

Amai, ik had niet gedacht dat dat in Nieuw-Zeeland ook zo'n rare namen gingen zijn voor de dorpjes/stadjes! Spijtig dat jullie nog geen kiwi zijn tegengekomen, maar ge weet hoe dat komt hé ;)!
    Ik wil foto's zien! Prettige kerst!x

• 25 December 2011 - 16:55

Tante Linda:

Nog eens een Zalig Kerst Ellen en Steven xxx, maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je antwoord was na het huwelsaanzoek van Steve met de schelp :) :) :) Geniet nog van het prachtige Nieuw Zeeland! xxx

• 26 December 2011 - 07:59

Roos:

He kei tof ! Van harte gefeliciteerd met jullie verloving ! Komen jullie naar België om te trouwen ? Of moeten wij allemaal naar daar komen ;)
    Voor jullie ook een hele fijne kerst en toffe, vol natuurbeleving, gezellige, boeiende ... genietende eindejaarsdagen ! hele warme dikke kerstknuffel ! XXX

• 27 December 2011 - 13:35

T.josephine:

Ja Ellen,nu zit ik mij dus ook af te vragen: wat is uw reactie op Steven met de schelp???? Op die manier kunnen we ons niet meer concentreren op de rest van het,toch zeer boeiend,verhaal,he meiske. Het doet me plezier dat het jullie blijkbaar goed gaat. geniet er maar met volle teugen van,en probeer het oudje(de glimmende voituur bedoel ik dus)aan de praat te houden he.xxxxx

• 27 December 2011 - 13:41

T.Vivi.:

Ellen,wat was je antwoord ? Op Steven zijn vraag?Dat met die groote bomen zou ik ook wel graag gezien hebben. zijn daar ook fotos van? Voor jullie is het besondersvan het oudejaar in het nieuwe te vieren.NieuwZeeland nooit te vergeten.Proost2012,xxxxx

• 28 December 2011 - 15:30

Marian, Ma Van Bien:

mooi verhaal Ellen, en alvast een goede jaarwisseling! groetjes

• 29 December 2011 - 22:52

Tamara:

Cool buske ;-) Leuk verslag!
    Kijk al uit naar de foto's ...
    Nog veel plezier!xxx