Pandang Bai - Lombok (Senggigi - Kuta) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu Pandang Bai - Lombok (Senggigi - Kuta) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu

Pandang Bai - Lombok (Senggigi - Kuta)

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Steven & Ellen

01 December 2011 | Indonesië, Batavia

Na Lovina zijn we langs de prachtigste weg ooit naar Padang Bai gereden. Ken je die stukken in films waar ze wegen vlak naast de zee of door de groenste bergen laten zien, zo was het helemaal voor ons, 3u lang! Ik weet dat ik ooit gezegd heb dat je Bali rond kan rijden in 5u maar 'meneer google earth' was duidelijk nog nooit in Indonesië geweest toen hij dat beweerde :) ik denk dat het mogelijk is, zonder de trage vrachtwagens (30 waar je 60 mag en 20 waar je 40km/u mag), wispelturige scooters (dan rijden ze weer snel en schieten je voorbij en 5min later hangen ze voor je te slakken), slechte wegen en het verkeerd rijden. Maar zoals Bali echt is, not a chance ;-)
Niet dat we er iets op tegen hebben om hier lang op de scooters te zitten, het uitzicht is altijd ongelooflijk! Zoals ik al zei, de ene moment rij je vlak naar de helderste zee die ik ooit gezien heb, dan rij je door de rijstvelden waar mensen met die grappige hoedjes aan het werken zijn(je kent ze wel, een ronde hoed in de vorm van een piramide, echt zoals in de filmkes ;-)), dan weer door hoge bergen of het oerwoud. Altijd iets nieuws en altijd even mooi!

Pandang bai zelf is een heel klein stadje aan het water. De belangrijkste reden om hier te verblijven, is dat dit de plaats is waar de ferrie naar Lombok vertrekt maar buiten dat kan je hier ook heel goed snorkelen.
Blue Lagoon is een strand een paar minuten van het centrum. Een kleine baai is misschien een beter omschrijving (ook hier mag je je inspiratie uit de films halen). Je moet hier maar een dikke 5 meter het water in wandelen en je bevind je boven een prachtige, kleurrijke onder waterwereld.
En vanaf hier moet ik 2 verhalen schrijven: Steven vond het prachtig, bleef uren in het water (met een vuurrode rug als gevolg), liet zich omringen door de vissen, dook om op de diepere stukken dichterbij te komen. Kortweg, hij vond het geweldig!
Ik ga hier zeker niet beweren dat ik het niet geweldig vond. Ik vond de kleuren, de vissen en het rif fascinerend.. ..zolang het niet te dichtbij kwam. Vraag me niet waarom maar om de één of andere reden voelde ik me niet echt op mijn gemak als de vissen te dicht bij kwamen. Ik weet dat dit heel flauw is en ik ben ook vastbesloten om deze flauwe kant van me te overwinnen maar ik dacht dat het jullie wel kon entertainen dus ik deel het even mee :-)

De dag daarna zijn we helemaal naar een klein dorpje gereden (Amed) om daar te ontdekken dat er echt totaal niets te zien was! Buiten dan heel lekker eten! We zijn verder gereden naar de watertuinen in Tirta tangga. Die waren wel heel mooi en de baden daar (waar we in mochten zwemmen!!) waren zalig verkoelend!! Nadat we het bad even voor onszelf hadden werden we vergezeld door een enorm grappige groep Indonesiers. Meer als de helft kon niet zwemmen maar een voor een sprongen ze mee in het (best diepe) bad en spartelden toen tot ze in de ondiepe stukken kwamen. Hilarisch om te zien hoe ze elkaar uitdaagden en vervolgens uitlachen :D uiteraard kwamen ze ook met ons een praatje maken! Grappige mannen!!

Terug in Padangbai besloten we een pad te volgen dat we de dag voordien ontdekt hadden (we waren voor de zoveelste keer verkeerd gereden :D, maar uiteraard vind mijn gps Steven altijd de goede weg alsof we nooit verkeerd zaten). Wat hadden wij even geluk! Dit pad bracht ons bij het meest perfecte (op de gewoonlijk 'massase? Sarong?' na) baai. Spierwit zand, extreem helder water en amper mensen. We genoten van de warmte van de ondergaande zon (alleen dan is ze aangenaam en niet veeel te warm als je er echt in zit) en het zalige water!
Bali is wel degelijk een paradijs dat nog maar half ontdekt is!

De dag daarna namen we de boot naar Lombok. Een 5u durende reis die ik gevuld heb met het entertainen van één van de aanwezige kindjes en naar de zee staren. Al een geluk, we zagen een grote groep dolfijnen! Knap om die door de zee te zien springen als je ze eigenlijk niet verwacht.
Steven vulde ze met slapen en eten (uiteraard ;))
Lombok zelf is even relax als Bali, alleen met nog minder toeristen (en het stinkt hier soms een beetje, die niet alleen van Steven komt ;)).
Jammer genoeg hadden we de 3 dagen in Senggigi slecht weer waardoor we niet echt veel gezien hebben daar buiten het dorpje zelf en een tempel waar zogezegd een heilige aal moest zitten. Nu, ik heb hem niet gezien :D maar het was grappig om de priesteres 3 eieren in het water te zien verbrokkelen om het dier te lokken.

Nu zijn we in Kuta. De rit hierheen was iets minder ontspannen dan de ritten in Bali. De weg is hier echt onmogelijk slecht soms en aangezien mijn rijervaring nog niet zo uitgebreid is, moest ik me heel erg concentreren :)
Kuta zelf is een heel klein dorpje, vooral bestaande uit guesthouses en winkeltje. Met rond zich enkele van de perfecte stranden waar Indonesie bekend om blijkt te zijn! Het is hier een surfparadijs! Maar aangezien we dat niet kunnen, is hier niet zo heel veel te zien voor ons... En we hebben toch maar besloten om in Bali te leren surfen, waar de mensen net iets beter Engels kunnen en al net iets langer met toeristen omgaan zodat we niet ergens tussen de golven belanden zonder enige uitleg :D al moet dat volgens de aanwezige surfers ook wel te doen zijn :D

De gewoonlijke, leuke weetjes:
- het loopt hier vol praatgraage kindjes. Daarnet had ik nog een kring rond me die naar de foto's op men facebook wilde kijken! Jammer genoeg worden deze gesprekjes ook altijd gevolgd door een verkoopspraatje. En ondanks dat mijn hart elke keer opnieuw breekt, ik zou mijn volledige reisbudget kwijt zijn als ik van elk kindje iets kocht :s
- Ook dit land, net als de 2 vorige, zit vol gecko's
- gecko's maken zeer gekke geluiden
- er is hier een geluid waar we nog steeds geen dier bij gevonden hebben. Momenteel denken we aan een kikker, een gecko of een dinosaurus.
- dit is er eentje voor de eeuwige vrijgezellen onder ons: this is the place for an easy date. We wemmelt hier van de blanke mannen, gevolgd door flirtende Indonesische vrouwtjes en ik moet toegeven, al die vrouwtjes zijn nog behoorlijk knap ook :) (ik laat Steven dus maar niet te lang alleen, ik ben er zeker van dat die vrouwtjes iets braver luisteren als ik, ni tegen hem zeggen hé ;))

  • 01 December 2011 - 12:39

    Tante Linda:

    Tof om weer zo een leuk verslag te lezen! Vele groetjes xxx

  • 01 December 2011 - 15:00

    Papa:

    Leuk om weer één van jullie mooie verhalen te kunnen lezen. Zie wel dat je voorzichtig bent op jullie scootertjes. Ik denk niet dat een helm daar verplicht is en jullie kennende .....:-) Ik hoop dat er snel foto's van de filmsets die jullie bezocht hebben op facebook te zien zijn. Nog veel plezier en tot het volgende verhaal. XXX

  • 01 December 2011 - 18:06

    Winne:

    Cool een Dino?!? Trek een foto als je doe hebt gevonden hè! Kunnen we dat aan Amélie leren! Dikke zoen! Xxx

  • 01 December 2011 - 21:20

    NBert,tHild En Co:

    waaw ik had er echt bij willen zijn, dat moet prachtig geweest zijn.
    Steve, pas op voor de zon en Ellen hou hem voor de rest ook maar goed in het oog, We zien jullie graag samen terug aankomen hè. Blijf genieten, en vele lieve groetjes vanuit het druilerige Belgie. Toitoi xXxX

  • 02 December 2011 - 07:56

    T.josephine:

    Ja,ja,dat noemen ze niet voor niets de GORDEL VAN SMARAGD he mannekes.Jullie zien,voelen,horen,rieken(hihi)en proeven het allemaal. Zaaaaaalig......allez,toch op z'n minst de helft van de tijd he.Geniet er nog maar van en wij genieten een beetje mee.xxxxxx

  • 02 December 2011 - 16:14

    Marian, Ma Van Bien:

    hoi Ellen, als je gaat paragliden net als bien verlang je misschien nog wel naar de visjes die minder eng zijn wellicht! Nog veel plezier daar he.

  • 05 December 2011 - 15:31

    Tamara:

    Weeral genoten van jullie verslag.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Steven & Ellen

Actief sinds 07 Sept. 2011
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 24602

Voorgaande reizen:

15 September 2011 - 18 Maart 2012

India -> Indonesië -> Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: