Sanur - Ubud - Gunung Batur - Lovina - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu Sanur - Ubud - Gunung Batur - Lovina - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu

Sanur - Ubud - Gunung Batur - Lovina

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Steven & Ellen

21 November 2011 | Indonesië, Batavia

Bali is zo makkelijk tegenover India dat het lijkt alsof de tijd hier vliegt. Gelukkig staan we ook af en toe stil om te genieten van dit prachtige land!!

Jullie weten al dat we begonnen zijn in het rustige stadje Sanur, waar ik heb leren rijden op een scootertje! Wat vind ik dat zalig! Gelukkig zit er net iets meer structuur in het verkeer hier dan in India. Verder was dit gewoon rustig genieten en wennen aan het nieuwe land.

Ubud, tja, wat te zeggen over Ubud. Je kan dit dorpje niet beschrijven. De sfeer die er hangt is zo relaxed en tegelijk hangt er een gezellige drukte.
We zijn hier naar een voorstelling van een plaatselijke dans en de vuurdans gaan kijken. Heel knap! De muziek werd voorzien door een 50tal vrouwen die geluiden uitbootste en zongen. Geen enkel instrument. Hierop werd een verhaal uitgebeeld. We begrepen niets van het verhaal maar dat was niet echt belangrijk! Het was prachtig om te zien hoe deze vrouwen elk deel van hun lichaam onder controle hebben. Tot hun vingers en ogen toe. Alles is perfect geplaatst!
De vuurdans was ook indrukwekkend. Een man ging in een soort van trance en liep dan op blote voeten door brandende cocosnootstukken. Knap! En stiekem een beetje eng aangezien de stukken cocosnoot echt in het rond vlogen!

De trip van Ubud naar Batur is een vermelding waard! Als je dit leest, hou er rekening mee dat ik voor de 3e keer op een scooter zat.
We zijn om te beginnen serieus verkeerd gereden, op zich geen probleem maar het gevolg was een zeer, maar dan ook zeer, slechte weg! We zigzagde letterlijk tussen de putten door! En het grootste deel van de tijd reden we door velden of miniscule dorpjes waar ze geen Engels spraken. Alsof dit nog niet genoeg was, begon het nog eens heel hard te regenen! Onze rugzakken vochtig (hebben we snel in hun regenhoes gestoken maar niet snel genoeg), wij doorweekt en ijskoud! Gelukkig had onze kamer een bad! Wat is reizen toch heerlijk ;-)

In Batur hebben we geslapen in een guesthouse onderin de krater van de originele vulkaan. Vlak bij het meer daar. Heel mooi en rustig! En beetje een gek gevoel als je beseft dat je in een vulkaan staat :D
De eerste dag zijn we gaan verkennen met de scooter. Door een klein baantje in te rijden kwamen we terecht in een heel ander Bali. Een veel minder toeristisch en waarschijnlijk echter Bali. Mensen op velden die met de hand zaaiden, het veld omploegde met houten kar en os, mooie rijstvelden, kinderen die je nariepen, ... Gek om hierin terecht te komen na een week luxe en toeristische pracht en praal. Maar eigenlijk was dit echte Bali nog mooier als het toeristische.
Een beetje verder kwamen we een gigantische strook oude lava tegen. Een overblijfsel van de uitbarsting van 1926. Gek als je je dan bedenkt dat er op die plek ooit een dorp en natuur gestaan heeft, nu is het een gigantische landing zwarte stenen.

De volgende morgen zijn we om half 4 (auw auw auw) opgestaan om de nog actieve vulkaan (Gunung Batur) te beklimmen. Een zware klim omhoog maar het was het echt waard!! Het zicht op de andere vulkaan (Gunung Agung) waar de zon achter op kwam was magnifiek!!
Bij dit prachtig zicht kregen we banaan en eieren klaargemaakt in de stoom van de berg. Wat wil een mens nog meer om 6u 's morgens!
We hadden gekozen voor de lange trip wat inhield dat we volledig rond de krater van de vulkaan wandelde. Heel cool, je raapt een klein stukje lava op om mee te nemen en beseft dan dat het warm is. Overal rond ons kwam er rook uit de berg. Je mag op dat moment toch niet té veel nadenken hoor...
De laatste uitbarsting van deze vulkaan was in 2000 maar die was niet groot. Geen zorgen, we hebben op geen enkel moment domme dingen gedaan :D
De terugweg was best zwaar, afdalen in diep zwart zand en over grote stenen (oude lava) maar we kwamen om 10u zeer gelukkig aan in onze kamer.
In de namiddag nog een tempel bezocht (heel mooi) maar nadat we een gigantische regenbui over ons heen hadden gekregen en doorweekt waren, zijn we maar terug gekeerd naar de bungalow.
De tempels hier zijn trouwens heel anders dan in India, veel bescheidener en kleiner. De mooiste zijn degene met meerdere 'terrassen' (rieten dakjes boven elkaar). De beelden hier zijn ook heel anders, in plaats van goden, zie je hier veel dieren en 'cartoonachtige' wezens. Leuk om zien! Ik ben vooral fan van de bewaker.

Na een lange en natte rit zitten we nu in het zonnige Lovina. Een stadje aan het strand in het Noorden.
Na een dagje ronddwalen en over het strand slenteren, verleid worden door schattige fruitverkoopsters en charmante verkopers van prularia, zitten we nu in een plaatselijke bar, te kijken naar een voetbalfinale tussen Indonesia en Malasia. Tot de overdreven vreugde van de aanwezige Indonesiërs, staat Indonesië 0-1 voor. Mijn gedacht: voetbal is hier een even belangrijke sport als in België.
In ieder geval, wij genieten van de sfeer!

Leuke weetjes:
- in plaats van ijscokarretjes heb je hier ijscoscooters! En snackbarscooters! En verhuisscooters!
- zoals uit het vorige blijkt, is de scooter hier heel belangrijk, letterlijk iedereen rijdt hier met een scooter! Van 6 (niet bij wijze van spreken, effectief 6jarigen, meestal in groepjes van 3) tot 70 jarigen!
- in India moesten we alleen vrezen voor de muggen, hier heb je ook nog mieren die in je rugzak kruipen, spinnetjes die op je lichaam komen wonen en af en toe venijnig bijten, gigantische webben van gigantische spinnen,... We zijn duidelijk in de jungle!
- De bloemen hier zijn gigantisch! En heel heel mooi!
- De bomen hier zijn gigantisch! Maar dan ook echt gigantisch!
- De hoofdwegen hier zijn ok, als je even verkeerd rijdt, zijn ze iets minder :D lees: diepe putten en plassen over heel te weg
- de slak in onze vorige badkamer noemde Sjarel en zag onze badkamer als zijn terrein! Ook gekko Louis liep vrij rond over onze muren.
- de mensen hier zijn enorm vriendelijk! Een wegenkaart heb je hier niet nodig! Iedereen staat meteen klaar om je te helpen.
- vaak komen mensen gewoon even een babbeltje met je doen! Soms wordt dit gevolgt door een verkooptruc maar ze aanvaarden hier heel makkelijk een 'nee dank u'.
- ik ben hier blijkbaar nog steeds mooi dankzij mijn blanke huid, dit blijkt uit het mooie compliment van een klein meisje 'you're really beautiful!'. Als je weet dat ik toen volledig nat geregend, in poncho en met een helm op stond, kan je niet anders dan besluiten dat het door mijn huidskleur komt :D
- voor degene die schrijffouten in de teksten vinden, mijn excuses, meestal zijn we heel moe als we dit schrijven!
- de krabben wandelen hier in Lovina gewoon door het café. En dan hebben we het niet over kleine krabbetjes hé!

• 21 November 2011 - 13:45

Nonkel Luc:

Weer eens tof om jullie reisverhaal te kunnen lezen, zelfs mét taalfouten ;-) !

• 21 November 2011 - 14:05

T.josephine:

Het leest weer als een avonturenroman.Met de scooter toch voorzichtig he mannekes,want na al die waaghalzerij van de voorbije maanden,zou het toch een beetje lachwekkend overkomen om op zo'n abominabel zijweggetje een ongevalletje te hebben.Nog veel plezier he.xxx

• 21 November 2011 - 15:39

Winne:

Super!!!
    Wat een compliment, volgt er ook een foto van jouw in je poncho, met helm en helemaal natgeregend?
    Dikke zoen

• 22 November 2011 - 07:49

Ome Paul:

uw schoonheid zit niet allen in uw witte huid hoor !
    De groetjes aan Sjarel en Louis

• 22 November 2011 - 08:54

Roos:

Je gaat nog een echte "brommer-babe" worden ! ;)
    Pas wel een beetje op voor de venijnige spinnetjes hé, deze beestjes kunnen voor heel wat ongemak zorgen.
    Deze keer krijgt ome paul groot gelijk !
    Groetjes en liefs voor jullie beiden en ... blijf vooral genieten ! XXX

• 23 November 2011 - 18:46

Tamara:

Mooi verslag en weeral prachtige foto's!xxx

• 23 November 2011 - 20:49

NBert,tHild En Co:

Spannend zo rond een vulkaan, was er ook nog de geur van zwavel aanwezig ?
    Groetjes, ook aan sjarel en louis; Toitoi X X X