Het noorden: Manali - Reisverslag uit Manāli, India van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu Het noorden: Manali - Reisverslag uit Manāli, India van Steven & Ellen Schrauwen & Van Den Bleeken - WaarBenJij.nu

Het noorden: Manali

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Steven & Ellen

06 Oktober 2011 | India, Manāli

First things first: we love Manali!!

Dan het minder leuke deel van dit verslag: de reis naar het prachtige Manali.
De reis begon schitterend met een heel relaxe treinreis. Airco, thee en ontbijt in de prijs inbegrepen, ruime plaatsen. De meest luxe verplaatsing tot nu toe. Jammer genoeg ging het vanaf Kalka (overstapplaats) mis. Het was niet mogelijk om een trein te boeken die ons helemaal tot in Shimla zou brengen maar het zou geen probleem zijn om een bus te nemen. Stomme Indier, het busstation was om te beginnen een heel eind van het treinstation en de bussen leken niet ruim genoeg om onze zakken op een comfortabele manier mee te krijgen. Dan maar een shared taxi. Het leek heel aantrekkelijk tot we met 17 in 1 jeep (met 8 plaatsen) geduwd werden voor een rit van 4 uur. Ok, dit was krap maar we zagen het nog wel zitten. Dit veranderde echter toen de chauffeur zijn eerste bochten nam. Man, die vent kon eeecht ni rijden!! Joris en de draak is er niets tegen! Gevolg: 3/4e van de auto ziek en als Indiers ziek worden, zijn ze ook echt ziek!! Tot overmaat van ramp zette de chauffeur de zieke mensen ook nog eens vanachter in de jeep, waar ze nog harder heen en weer geslingerd werden en dus gewoon op elkaar gingen overgeven!! Al een geluk zijn wij daarvan gespaard gebleven en zijn wij proper aangekomen in Shimla!
Positief puntje van de reis: Steven had touch van een 5jarig meisje!! Zo cute!! (tot ook zij ziek werd)

In Shimla zelf voelden we ons niet zo geweldig dus daar zijn we maar een nachtje gebleven. Om save te spelen hebben we onze eigen taxi geregeld naar Manali. kots-free.

De rit hier naartoe gaf al een voorsmaakje van Manali zelf. Wat een prachtige uitzichten! Hoge (al beweerd Steven dat ze niet zo hoog waren) bergen, rivieren, natuur, roofvogels (papa, wij zien hier minimum 6 roofvogels per dag) en een tunnel van 3km (volgens de chauffeur, ons leek het iets korter).

Manali zelf is zalig! We kunnen niet beschrijven wat het juist is dat deze stad zo geweldig maakt maar we voelen ons hier gewoon goed. Het is hier zo veel rustiger als in de rest van India, je wordt niet heel de tijd in winkels gelokt, de mensen zijn vriendelijk,... Misschien is het omdat je hier een sterke invloed vanuit Nepal en Tibet merkt, dat het hier zo anders is. Dit is althans een zeer goede invloed op het eten, Tibetaanse chicken momo is zalig lekker!

We zijn er achter gekomen dat elke backpacker hier, nog meer lof had over Leh. Een stadje diep in de Himalya. We hebben dus besloten om onze plannen volledig om te gooien en toch nog iets dieper de bergen in te gaan. Vannacht om 1u30 beginnen we aan onze 20uur durende reis over bergpassen van 5000m. Spannend!!

• 06 Oktober 2011 - 14:51

T.josephine:

He mannekes,blij dat jullie weer op dreef zijn.Luxe in de trein,plezant.Maar in de jeep kreeg ik het toch benauwd,ik kon de kots rieken.Ellen,gelukkig schrijft ge zo beeldend dat ik Manali ook weer opgelucht adem kon halen.Smeer jullie beentjes maar in he,want dat zijn grote plannen.Weinig blaren en heel veel plezier.xxxx

• 06 Oktober 2011 - 15:16

Nonkel Luc:

Weer een mooi en spannend stuk! Doei!

• 06 Oktober 2011 - 15:52

Roos En Papa:

Grrr, willen jullie mij jaloer maken? Dat ben ik anders al lang, al van voor jullie vertrokken. Wij zijn altijd blij een overzicht van jullie belevenissen te kunnen lezen. Wacht dus in het vervolg geen week meer, anders worden wij ongeduldig. Ook om die onprettige ervaringen zal je achteraf kunnen lachen en het zullen mooie herinneringen blijven. Blij dat jullie je niet aan een schema houden en de dingen op jullie af laten komen. Geniet er nog veel van en hou ons op de hoogte. Xxx

• 06 Oktober 2011 - 15:59

T.Vivi.:

veel geluk met de bergtocht en ben benieuwt op de fotos

• 06 Oktober 2011 - 17:33

Marian, Ma Van Bien:

hallo Ellen, jullie maken al net zo veel mee als Sabine. Zou het dan toch aan het land liggen? Ik dacht altijd dat Bientje alleen van die dingen meemaakt! Geniet ervan hoor, en een goeie reis verder. Kusje voor Bientje straks he!

• 06 Oktober 2011 - 19:35

N Bert ,t Hild En Co:

Prachtige foto s en een spannend verhaal. Maar blijf vooral genieten van al het goede,want na regen komt steeds weer zonneschijn.toitoi! x

• 06 Oktober 2011 - 20:15

Spieter:

Ik wil ook in de bergen rondlopen!!!

P.s.: kotsende indiërs klinken grappig :)

• 07 Oktober 2011 - 05:22

Winne:

Hey Zus en Steven,
    Wat een verhaal seg!!!
    Kotsende mensen... Het is me wat!
    Veel plezier en geniet van jullie reisje in de bergen!!!! Dikke zoen xxxx

• 07 Oktober 2011 - 06:04

Sabien:

Wauw het klinkt zo goed Ellen! Geniet er van! Het is je/jullie gegund. Je verhalen zijn zo mooi en verleidelijk haha. Dikke kus!

• 08 Oktober 2011 - 09:33

Tamara:

Een verslag van jullie avonturen, altijd leuk om lezen.x

• 10 Oktober 2011 - 04:43

Tante Linda:

De mama had hier zo een busje laten zien hoe die in de bergen rijden. Amai jullie hebben toch véél avontuurmoed hoor. :) vele kusjes van ons allemaal xxx

• 10 Oktober 2011 - 13:38

Winne:

Hey Zus en Steven,

Heb net julie reisverhaal afgeprint en ga het opsturen naar Moeke en Vake.
    Ze zijn zeer benieuwd naar jullie verhalen. Alvast vele groetjes van hen!!Na de 9 pagina lange up-date zijn ze weer mee he!!!
    Dikke zoen...